Glasrecyclingbedrijf Maltha start begin juni een landelijke campagne met de naam Samen maken we het glas helder. Met een communicatiepakket helpt Maltha gemeenten en inwoners om de kwaliteit van het glas in de glasbak te verbeteren zodat dit beter gerecycled kan worden.
Wat gooi je wel in de glasbak en wat niet? Dat staat centraal in deze landelijke campagne. Want hoewel Nederlanders de weg naar de glasbak al ruim veertig jaar goed weten te vinden, belandt er nog veel in wat er niet thuishoort.
Alléén verpakkingsglas
“In de glasbak hoort alleen verpakkingsglas. Dus geen vazen, aardewerk kopjes, ovenschalen, wijnglazen en stenen kruiken”, zegt Jan van Hirtum, Sales & Sourcing Manager Benelux bij Maltha. “Op dit moment zit er gemiddeld 3% vervuiling in de glasbak. Het doel van de campagne is de vervuiling te verlagen met minimaal 1%.”
“Met ieder ongewenst steentje dat we geautomatiseerd uit het glasafval filteren, gaan ook zes goede glasscherven mee”, legt Van Hirtum uit. “Door één stenen kruik in de glasbak, zoals de bekende, bruine jeneverfles, kunnen er dus ongeveer zes glazen flessen minder worden geproduceerd. Dat is zonde.”
Glas en de circulaire economie
Je kunt verpakkingsglas oneindig hergebruiken; het is 100% recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. “Dat betekent dat we bijna geen nieuwe grondstoffen meer nodig hebben als we al ons lege verpakkingsglas – en niets anders – in de glasbak gooien: een belangrijke stap richting de circulaire economie. Deze stap kunnen we alleen samen met de hele keten realiseren”, aldus Jan van Hirtum.
CO2-voetafdruk verkleinen
Niet alleen circulariteit, ook CO2-verlaging zou een belangrijke motivatie voor overheden moeten zijn om samen zorg te dragen voor een hoger glasrecyclingpercentage. Huco Knape, Commercieel directeur bij Maltha: “Samenwerken met Maltha betekent zaken doen met een binnenlandse recycler. Dat heeft een aantal voordelen. Omdat ons vervoer alleen binnen Nederland plaatsvindt, en zoveel mogelijk per schip, verkleinen we samen onze CO2-voetafdruk.”
Gratis communicatiepakket voor gemeenten
Het kant-en-klare communicatiepakket van Samen maken we het glas helder is hier gratis te downloaden.
Het pakket bevat onder andere flyers, een scheidingswijzer, social media-berichten en video’s. Hiermee is het voor gemeenten eenvoudig om via diverse offline en online kanalen te communiceren met de inwoners over het belang van goede glasrecycling. Ook educatieve tools zoals een spreekbeurtpakket met allerlei weetjes over glas maken deel uit van het communicatiepakket.
Het communicatiepakket is zeer laagdrempelig. Maltha verwacht dat deze campagne zeker gaat bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van gerecycled glas.
Meer weten over de campagne? Kijk op www.samenmakenwehetglashelder.nl.